کسب درآمد با پرورش گل و گیاه- قسمت اول

آیا افرادی که به گل و گیاه علاقمندند، می توانند برای تامین نیازهای مالی خود، بر روی کسب درآمد با پرورش گل و گیاه حساب کنند؟ آیا پرورش گل و گیاه آپارتمانی سود دارد؟ درآمد حاصل از پرورش گل و گیاه در خانه چقدر است؟ چگونه و با پرورش چه گیاهانی به درآمد برسیم و پولدار شویم؟ ما سعی می کنیم در قالب دو مطلب به این سوالات پاسخ دهیم.

آیا پرورش گل و گیاه سود دارد؟

پرورش گل و گیاهان آپارتمانی در منزل برای برخی از افراد تنها برای تمدید روحیه یا سالم سازی محیط منزل نیست. این افراد به دنبال راهی برای کسب درآمد از این کار هستند و درصد بالایی از آنان نیز موفق شده اند. به طوری که پرورش و فروش گیاهان تبدیل به شغل اصلی آن ها شده است. این افراد حتی می توانند از پرورش سبزه عید و ساخت تراریوم نیز درآمد کسب کنند. مزیت این کار نسبت به سایر مشاغل این است که با کمترین هزینه و بدون الزام به خرید دستگاه ها و تجهیزات یا مواد اولیه گران می توانید محصولاتی را برای فروش به بازار آماده کنید. از طرف دیگر عدم مراقبت درست از گیاهان باعث از بین رفتن محصول در اثر بیماری های مختلف می شود.

برای اینکه بدانیم سود پرورش گل و گیاه چقدر است بهتر است واقع بین باشیم. چرا که این میزان نسبی است و کسی نمی تواند به طور قطع بگوید بعنوان مثال پرورش گیاهان ۱۰ درصد سود برای شما به دنبال دارد. به طور کل کسب درآمد از پرورش گل و گیاه بستگی به عوامل بسیاری دارد:

  • نوع گیاهی که پرورش می دهید، میزان نیاز افراد به آن و وسعت کسب و کارتان
  • مشتریانی که برای خود در نظر گرفته اید
  • کیفیت محصولاتی که برداشت می کنید یا پرورش می دهید
  • میزان و نحوه نگهداری و مراقبت از گیاهان

نکات مهم در کسب درآمد با پرورش گل و گیاه در خانه

برای انجام هر کار و راه اندازی کسب و کارهای مختلف باید با فوت و فن های آن به طور کامل آشنا شوید. به همین دلیل باید مدتی به تحقیق در مورد آن بپردازید و با متخصصان و افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید. اگر سوال شما نیز این است که چگونه با پرورش گل و گیاه پولدار شویم کسب درآمد با پرورش گل و گیاه نیز از جمله مشاغلی است که به تحقیق زیادی نیاز دارد. بنابراین قبل از اینکه بدون دانش و بررسی دست به انجام این کار بزنید و با ضرر زیاد و روحیه بد شاهد خراب شدن محصولات یا نبودن مشتری برای آن ها باشید بهتر است نکاتی را که در ادامه می خوانید در نظر بگیرید.

کسب درآمد با پرورش گل و گیاه بدون آموزش غیرممکن است!

برای اینکه کاری که راه انداخته اید به شما سود بدهد و به ضرر ختم نشود، باید در آن متخصص باشید. اما برای بسیاری از افراد مقدور نیست که تحصیلاتی در زمینه پرورش گل ها و گیاهان داشته باشند یا در کلاس های آموزشی در این زمینه شرکت کنند. اما باز هم این دلیل نمی شود بدون علم اقدام به کسب درآمد با پرورش گل و گیاه کنید. لازم است حتما با یک مشاور گل و گیاه در این زمینه مشورت کنید.

حتی شاید بهتر باشد با یک شرکت خدمات گل و گیاه در منزل صحبت کنید و از آن ها بخواهید از مکان راه اندازی گلخانه، باغچه های آپارتمانی یا باغچه حیاطتان دیدن کنند و مشاوره لازم در این زمینه را به شما بدهند. چرا که آن ها بهتر می توانند به شما بگویند چه گیاهی را پرورش بدهید و چگونه از آن ها مراقبت کرده و چه میزان کود به آن ها بدهید تا بهترین محصول را داشته باشید.

انتخاب گیاهان مناسب

یکی از اصلی ترین مسائلی که برای کسب درآمد با پرورش گل و گیاهان باید در نظر گرفته شود انتخاب گیاه مناسب است. به طور کلی نمی توان پاسخ مشخصی به کسانی که می پرسند چه گیاهی بکاریم که سود زیادی داشته باشد داد. چرا که بهترین گیاه برای کسب درآمد به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد:

  • اگر از گلخانه استفاده نمی کنید گیاهی را انتخاب کنید که با آب و هوای محل زندگیتان سازگار باشد. به طور مثال پرورش گیاهان زینتی در شمال کشور بسیار مناسب است. اما در شهرهای کویری پرورش گیاهانی مانند کاکتوس بیشتر جواب می دهد.
  • گیاهانی را انتخاب کنید که مشتری خود را داشته باشد تا بتوانید آن ها را به راحتی بفروشید.
  • در ابتدای کار و جهت کسب درآمد از پرورش گل و گیاهان آپارتمانی، گیاهانی که احتمال آفت زدگیشان زیاد است و به تغییرات محیطی و شرایط نگهداری بسیار حساس هستند را به دلیل کم تجربه بودنتان و امکان خراب شدن محصول انتخاب نکنید.

فراهم کردن محیط مناسب و تجهیز آن

اگر گلخانه ای برای کسب درآمد با پرورش گل و گیاه راه اندازی کرده اید، باید بدانید نیاز به تجهیزاتی دارید که محیط را برای رشد گیاهان فراهم کند. دستگاه های تهویه هوا، دماسنج، سیستم آبیاری اتوماتیک، فراهم آوری خاک گلدان عمده و خاک برگ عمده با کیفیت، شناسایی و خرید انواع سموم و قارچ کش گیاهان برای انواع آفات و بیماری های گلدان، کودهای شیمیایی مناسب بر اساس محصولتان، از جمله مواردی هستند که باید نسبت به بزرگ یا کوچک بودن گلخانه، باغچه های حیاط یا تراس و پشت بام اقدام به خرید آن ها کنید.

قبل از پرورش گیاهان بازار فروش خود را پیدا کنید

حتی الامکان قبل از اقدام به کاشت محصولات یا قبل از برداشت محصول برای کسب درآمد بهتر با پرورش گل و گیاه، باید به دنبال بازار فروش برای گیاهان و فروشندگانی باشید که مشتری ثابت شما باشند. حتی اگر می خواهید محصولاتتان را در بین آشنایان خود بفروشید باید خیلی زود تبلیغات را آغاز کنید. برای این کار لازم است به سراغ گلخانه های بزرگ سطح شهرتان بروید و از آن ها بخواهید محصولات شما را بخرند. یا به فروشگاه های مجموعه های بزرگ گل و گیاه سر زده و با آن ها صحبت کنید. اگر محصولات شما مصرفی و خوراکی است بهتر است به سراغ میوه و سبزی فروشی ها و سوپری ها بروید یا در شبکه های مجازی تبلیغات را آغاز کنید. برای کسب درآمد حاصل از پرورش گل ها و گیاهان زینتی نیز گلخانه ها بهترین خریداران هستند.