مشکلات متداول در گیاهان آپارتمانی

تشخیص مشکلات گیاهان آپارتمانی می ‏‌تواند چالش ‏برانگیز باشد. برخی از حشرات و چند بیماری رایج به راحتی قابل تشخیص هستند (با کمک یک عدسی دستی یا ذره ‌‏بین)؛ اما تشخیص مشکلات ناشی از مراقبت نامناسب و یا شرایط محیطی به راحتی امکانپذیر نیست.

ابتدا گیاه را به طور کامل برای وجود یا عدم وجود آفت (حشرات) بررسی کنید. از یک لنز دستی یا ذره بین استفاده کنید، سپس به طور کلی به علائم بیماری توجه کنید، با این حال رطوبت پایین مکان نگهداری گیاهان آپارتمانی، خود باعث محدود شدن بیشتر بیماری ‏های قارچی می‏ شود، به ویژه اگر گردش هوا در محل نگهداری گیاه مناسب باشد.

بیماری ‏های باکتریایی می ‏‌توانند از محیط خارج از محیط نگهداری یا از طریق اقدامات آبیاری نامناسب وارد محیط خانه شوند. در برخی موارد، ویروس نیز می ‏تواند بر روی گیاه وجود داشته باشد که تنها نشانه‌‏ هایی از آن در شرایط خاص بروز می ‏کند.

بیشترین مشکلات جدا از بحث آفات در بحث نگهداری گیاهان آپارتمانی، موضوع مراقبت ‌‏های نامناسب است که در دسته مشکلات زیست محیطی طبقه ‌‏بندی می‏‌ شوند. البته شناسایی این نوع مشکلات گیاه بسیار سخت است. اما نگران نباشید. ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌‏ های آن را بررسی کنید. با انجام این کار علائم ریشه‌‏ های پوسیده ممکن است آشکار شوند. سپس به بررسی دقیق ‌تر برای وجود حشرات و بیماری‏‌ ها بپردازید.

اگر موارد بالا (ویروس و حشرات) قابل مشاهده نبودند، سپس گلدان را بررسی کنید (آیا حفره ‌‏های زهکشی وجود دارد؟)، خاک، محل رشد، روش‌‏ های آبیاری و سایر فعالیت‏‌ های پرورشی در مورد گیاه را برای یافتن سرنخ ‌‏ها ارزیابی کنید. و فراموش نکنید که گیاه ممکن است بیش از یک مشکل داشته باشد؛ به عنوان مثال، گیاه ممکن است پوشیده از کنه ‌‏های عنکبوتی باشد و همچنین احتمال دارد بیش از حد خشک نگه داشته شده باشد.

بعضی از مشکلات ممکن است به سرعت قابل مشاهده باشد، اما ممکن است موارد دیگری قابل ردیابی نبوده و علت ناشناخته بماند. مشکلات زیر بعضی از رایج ‏ترین مواردی هستند که ما در بسیاری از گیاهان آپارتمانی مشاهده می کنیم.

 

آفات

Pests

شرایط محیطی

Environmental Conditions

بیماری ها

Diseases

۱

کنه ‌های عنکبوتی

 Spider mites

خشکی بیش از حد

Too dry

پوسیدگی ریشه

Rots

۲

شپشک

Scale

آبیاری بیش از اندازه

Overwatering

کپک پودری

Powdery mildew

۳

شته ها Aphids

آفتاب سوختگی

Sunburn

کپک خاکستری

Grey mold

۴

شپشک ریشه

Root mealybug

نمکی شدن

Salt build-up

ویروس ها

Viruses

۵

شپشک ساقه و برگ

Mealybug (leaf and stem)

ریزش برگ و گل ها

Leaf and flower drop

کمبود مواد غذایی

Nutrient Deficiencies

۶

مگس سفید

Whiteflies

نور کم

Too little light

کمبود آهن

Iron-deficiency

۷

دم فنری

Springtails

آماس

Oedema

کمبود نیتروژن

Nitrogen deficiency

۸

مگس سیاه یا پشه سیاه

Fungus gnats

سرمازدگی

Chilling injury

۹

تریپس

Thrips